Allmänna köpvillkor

Ordererkännande
Säljarens ordererkännande är bindande. Alla orderbekräftelser är angivna med förbehåll av force majeure, såsom strejk, lockout, brand, krig, borgerliga oroligheter, import- eller exportrestriktioner, transporthinder samt med förbehåll för oförutsatta driftsstörningar, uteblivna eller försenade leveranser från underleverantörer.     

Leveranstid     
Angiven leveranstid är ungefärlig. Provia Vägmärkning AB fritar sig från ersättnings-skyldighet i händelse av leveransförsening orsakad av omständigheter som vi inte råder över.     

Fraktvillkor    
Fraktfritt för privatpersoner till utlämningsställen i hela Sverige på order överskridande 1000 kr exklusive moms. Vid order understigande 1000 kr exkl. moms så tillkommer en fraktkostnad på 79 kr exkl. moms. Vikt upp till 20 kg, Längd 1,8 m.
Hemleverans (privatperson) får innehålla kollin om max 30 kg per kolli och med max 99 kg eller 99 kollin per sändning Maxlängd 2 m.

 

Frakt tillkommer alltid vid köp av stolpar, sandlådor, staket, farthinder, fotplattor, snökäppar och betongprodukter. Frakten beräknas separat efter lagd order och efterfaktureras i de fall köparen betalar med kort.
Försändelser sker på köparens risk, även av fraktfri leverans.

 

Anmärkning     
Anmärkning mot leverans skall framställas inom 48 timmar efter mottagandet.     

Ansvar     
Om levererad vara visar sig vara ha material- eller fabrikationsfel förbinder sig Provia Vägmärkning att byta ut eller återta den felaktiga varan.     
Provia Vägmärkning AB fritar sig från varje anspråk på ersättning på skada, stillestånd eller andra kostnader direkt eller indirekt som kan uppstå för köparen.   

Priser
Anbuds- eller avtalat pris är baserat på växelkurs för svenska kronor i förhållande till den valuta (-or) som är angivet i anbudet.
Säljaren förbehåller sig rätten att justera angivet pris enligt följande regel: Valutajustering sker när valutakursen vid betalningstillfället (till vår leverantör) är större, eller mindre än 2%, enligt Riksbankens dagskurs än vid anbudsdatum.
Vid råvarumaterialförändringar över 3% från offert till leverans, äger säljaren rätt att korrigera priset i relation till hela förändringen.

Betalningsalternativ
  
Betalning i webshopen sker antingen via: Klarna Checkout (Villkor hittar du här), Kortbetalning, G-pay och Apple-pay eller genom direktfaktura från Provia Vägmärkning AB.
För att erhålla fakturabetalning krävs att man skapar ett konto (och sedvanlig kreditkontroll görs) eller loggar in som befintlig kund.   

Betalningsvillkor
30 dagar netto från fakturadatum. Efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta med 8 %  

Utebliven eller försenad betalning vid faktura 
Vid för sen betalning skickar vi två betalningspåminnelser, om inte betalningen skett inom tio dagar efter den andra påminnelsens utskriftsdatum överlämnar vi ärendet till inkasso/ kronofogdemyndigheten.     

Retur och reklamation
Returer sker på din egen bekostnad undantaget om varan är defekt eller om vi har packat/skickat fel. Returer skall ske inom 10 dagar från det att du mottagit varan. Returer skall skickas som paket, och inte mot postförskott.
Kontakta oss för att göra retur: telefon: 054-51 21 30 eller e-post order@provia.se  

Öppet köp & ångerrätt i 14 dagar
Du som kund hos Provia Vägmärkning AB har 14 dagars öppet köp/ångerrätt. 
Öppet köp och ångerrätt gäller inte för specialbeställda varor* 
Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Varan måste vara i oförändrat skick för att du ska kunna ångra köpet. Alla eventuella tillbehör måste finnas med vid returen samt originalemballage när du skickar tillbaka varan.
* OBS! Skyltar som är måttanpassade och specialtillverkade kan ej returneras.  
Om du ångrar din beställning eller delar av den och önskar returnera, gör du detta på egen bekostnad.

Återbetalningsskyldighet
Om du utnyttjat din ångerrätt, betalar vi tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi mottog varan. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror, dvs defekta varor. Är varan defekt när du mottar den, så kan du reklamera den och få en ny vara utan kostnad. Vid överenskommelse om leverans eller avhjälpande av fel vid reklamation återbetalar vi eventuella fraktkostnader inom 30 dagar från det att vi mottagit den reklamerade varan. Se även konsumentverket och distansavtalslagen.